Johan, een varkenshouder uit Hapert besluit in 2019 in te tekenen voor de SRV regeling (Subsidieregeling Sanering Varkenshouderij). Samen met zijn vrouw runt hij het bedrijf. Zij vindt de negatieve teneur rondom het houden van varkens al langer niet prettig. Ze gaan in gesprek. Met elkaar, met de kinderen, met de familie en vrienden. Uiteindelijk kiezen zij samen te stoppen en iets anders te gaan doen met hun bedrijf. Een moeilijke en emotionele beslissing maar achteraf één die goed is geweest. Lees hieronder het hele verhaal.
Bijna dertig jaar geleden nam Johan het bedrijf over van zijn ouders, toen nog een gemengd bedrijf. Samen met zijn vrouw maakte hij er een varkensbedrijf van. En in 2005/2006 werd er een geheel nieuwe varkensstal gebouwd waarin zij 3.000 vleesvarkens hielden. Toch vond hij het risico groot om alleen varkens te houden en dacht hij na over alternatieven.
Op een dag, ongeveer acht à negen jaar geleden, komt er een ongediertebestrijder op hun erf. Ze raken in gesprek. Johan vindt het interessant en bedenkt dat dit iets is dat hij naast het varkensbedrijf zou kunnen doen. Hij besluit in Wageningen een opleiding te gaan volgen en rijdt hiervoor een half jaar lang iedere week een dag naar Wageningen. Als hij de opleiding heeft afgerond, start hij zijn eigen ongediertebestrijdingsbedrijf en gaat er drie dagen in de week mee aan de slag.
De SRV regeling
In 2019 komt de overheid met de SRV regeling en zij beginnen het er voorzichtig met elkaar over te hebben. Voor zijn vrouw was het wat eerder duidelijk. Voor haar waren de negatieve geluiden rondom de varkenshouderijen een zeer pijnlijk terugkerend onderwerp. Maar voor hem was de beslissing wat lastiger. Ze gaan het gesprek aan met hun zonen, familie en vrienden. Uiteindelijk beslissen ze samen te stoppen met het varkensbedrijf.
Zij staan allemaal achter hun besluit. Zijn kinderen hebben het bedrijf nooit over willen nemen, wat de beslissing misschien iets makkelijker maakt. Toch blijft het voor niemand een gemakkelijke keuze. Door een gesprek met een buurtgenoot die opslagruimtes verhuurt, wordt hij getriggerd. Hij denkt er ook over zoiets op te willen zetten.
Het proces
Ze melden zich aan voor de regeling en krijgen in februari 2020 te horen dat ze erbij zitten. Wat best even schrikken was, want dan wordt het echt en komt alles heel dichtbij. En hoewel het zwaar is, beslist hij het niet te gaan rekken en meteen alles in gang te zetten. Via Van Dun Advies vraagt hij een bestemmingsplanwijziging aan en laat een opslagruimte tekenen. In april van 2020 ontvangt hij de definitieve beslissing en gaat aan de slag. De oude gebouwen moeten weg en april 2021 is alles gesloopt. Vanwege corona duurt het even voordat hij een aannemer heeft gevonden. Maar in december 2021 heeft hij er één. In maart 2022 beginnen ze dan met de bouw van de compartimenten. Al voordat het klaar is, heeft hij huurders en als het half oktober helemaal klaar is, zijn alle tien de opslagruimtes verhuurd.
Tip van de ondernemer
Johan: 'Denk goed na wat je wil, ga in gesprek met de mensen die je kunnen helpen. Dat zijn niet alleen de accountants maar vooral mensen uit je eigen omgeving. Kijk over de schutting en denk out of the box! Hoe moeilijk het ook is om je emoties uit te schakelen, probeer er toch zakelijk naar te kijken. Het is mij gelukt om dit voor elkaar te krijgen en dat wens ik iedereen die voor zo’n groot en lastig dilemma staat!'.